divendres, 28 de desembre del 2012

Cupcakes de figa


Si hagués d'escollir d'entre totes les fruites la meva preferida, probablement aquesta seria la figa. Tinc molts bons records al voltant d'aquesta fruita... Quan era petita anava cada estiu al poble de la meva mare, a casa dels meus avis. El meu avi té un hort bastant grandet. Avui en dia no hi té gaires coses plantades, clar que el senyor té ja camí dels 90 anys, però a la meva infància hi tenia pebrots, cogombres, pèsols, mongeta verda,... i una llarga llista de verdures, hortalisses i fins i tot cigrons!!! D'entre totes les plantes que hi tenia, hi havia un arbre molt especial al capdavall de la parcel·la separant el terreny del meu avi amb el del veí: una figuera! Cada any sabia que el meu estiu s'acabava perquè anàvem a collir les figues de la figuera... però abans en menjava unes quantes moltíssimes! Haig de dir, però, que aquesta figuera ja no existeix ja que es va cremar en un incendi que va arrasar la zona i gairebé s'emporta també el meu avi.




Anys més tard, ja independitzada, anava amb la meva amiga i companya de pis al terreny dels seus pares i collíem figues enfilades a una escala no gaire estable... Les figues encara eren més bones després de l'esforç que suposava collir-les!




Bé, després de l'episodi nostàlgic no m'enrotllo més i deixo la recepta de collita pròpia!
PER A LA MADALENA (6-8u)
  • 80 g de farina
  • 40 g d'oli d'oliva verge extra
  • 40 g de sucre
  • 3-4 c/s de melmelada de figa
  • 1 1/2 c/c de llevat
  • 1 polsim de sal
  • 1 ou
  • 60 mL de llet semidesnatada
  • 1/2 c/c d'extracte de vainilla
Es preescalfa el forn a 180ºC i es preparen les paperetes al motlle. En un bol es mesclen tots els ingredients secs (farina, sal, llevat) i en un altre es mescla l'oli amb el sucre. Un cop integrats s'hi afegeix l'ou i es mescla bé. Després l'extracte de vainilla i la melmelada de figa. Un cop ben mesclat s'hi afegeix la meitat de la farina, la llet i la resta de la farina tot mesclant a cada addició d'ingredient.

S'omplen 2/3 de cada papereta amb l'estri per fer boles de gelat (o amb una cullera sopera en el seu defecte) i es forneja uns 20 minuts o fins que un escuradents surti net en punxar la madalena. Es deixen reposar uns 5 minuts fora del forn i acte seguit es desen sobre una reixeta per tal que es refredin del tot abans de decorar.

Una altra versió seria omplir el fons de la papereta, afegir una c/p de melmelada i cobrir amb la resta de massa fins als 2/3. D'aquesta manera la madalena tindrà un centre de melmelada en mossegar-la. Si s'opta per aquesta opció caldrà rebaixar la quantitat de melmelada de la massa (1-2 c/s).




PER AL FROSTING DE FIGA
  • 100 g de mantega (prèviament treta de la nevera com a mínim 1 h)
  • 130 g de sucre glass
  • 1 c/c d'extracte de vainilla
  • 1 c/s de llet
  • 2-3 c/s de melmelada de figa (segons gustos)
Es treballa bé la mantega i s'hi afegeix el sucre glass poc a poc tot batent amb les varilles i vigilant no deixat tota la cuina blanca. Quan s'ha format una pasta cremosa i suau i ha emblanquit caldrà afegir l'extracte de vainilla, la llet i la melmelada. Mesclar bé i... a decorar! Jo he usat la boca 1M de wilton i nonpareils (boletes petites de sucre) de colors.




Espero que us hagi agradat i fins a la propera!